Een regelmatige zwaluw in mijn e-mailnest is Eduvision. Een Nederlands business internet opleidingscentrum. Ik was te gast op Eduvisions Joomla! Seminar 2008. Dat vond plaats in het Antwerpse Bouwcentrum. Joomla! is een open source contentmanagementsysteem, waarmee je mieterse websites kunt maken. Je kunt de software gewoon plukken van joomla.org. Leve de open broncode. Ondertussen zit Joomla! al aan zijn 1.5.9 Security release.
Had ik een tweede leven, ik zou me beslist verdiepen in de gruwelijkfantastische functionaliteiten van deze software, afkomstig van a land down under. Zonder enig voorbehoud is Joomla! supergeweldig, top, formidabel. En bovendien ook goedkoop, gemakkelijk te onderhouden en ondersteund door een brede community. Je bespeurt wellicht een zweem van overdrijving in mijn taal. Het seminar ging dan ook over hoe je Joomla! professioneel vermarkt. Vooral als ‘MKB-segment’ kan je je in de handjes wrijven met een kanjer als Joomla! Als een panty op een etalagepopbeen, zo past Joomla! op de MKB-noden. MKB, dat is Nederlands voor KMO.
Met de wysiwig-editor werken lukt me aardig. Secties en categorieën heb ik in de vingers. De mediamanager gebruiken, of een ftp-programmamisbruiken, ik kan niet zeggen dat ik het nooit gedaan heb. Gaf je mij dat tweede leven cadeau, ik zou me nachtenlang werpen op templates en css, me de preciese betekenis van de general public licence (GNU) eigen maken, of Fireboard of Acajoom op mijn pc installeren. Helaas, helaas … ik ga me beperken tot schrijven. Van webteksten bijvoorbeeld.