Dead by content

Net de laatste hand gelegd aan een toeristische gids over de  Vlaamse Ardennen. Tijd voor iets heel anders nu.

Ik open een mail over de Schrijfdag van Creatief Schrijven. Dit is mijn droom: 1, ja echt niet meer dan 1, e-mail per week. Maar dan wel een die je héél aandachtig leest. Waarvan je op elk woord sabbelt als op een snoepje (zo’n caramel van je oma zaliger). De inhoud langzaam laat insijpelen. Waarbij je gaat fantaseren, wegdromen, filosoferen.

Maar ik krijg er 100 elke week. Als ik al mijn mailboxen optel, wel 500.

Hersenwetenschapper Levitin vertelde aan De Morgen dat de menselijke hersenen maar een beperkt aantal keuzes kunnen maken per dag.  Sms, mails en sociale media zorgen voor een miljoenenvloedgolf van veel te veel informatie. Wie kan zich nog langer dan 10 minuten concentreren op 1 ding?

Doodmoe worden we er met z’n allen van.

Neen, ik wil niet ‘dead by content’!